Packningshjälpen

Packningshjälpen är en guide för dig som ska åka på läger eller övernattning. Listorna är en hjälp på vägen, det är viktigt att själv tänka efter så att allt du behöver kommer med.

Packa själv

Ibland kanske det kan vara skönt att få lite hjälp av någon vuxen när väskan ska packas, men det är viktigt att själv vara delaktig för att veta vad som finns med när du behöver det på lägret.

Tips för vandring och hajk

För dig som skall ut på hajk eller vandring är det viktigt att ha ordentliga och väl ingågna skor eller kängor för att undvika skoskav. Det är även viktigt att bara packa med det viktigaste för att slippa bära onödigt tungt. En ryggsäck känns ofta tyngre när man gått en stund än när man provlyfter den hemma innan vandringen.

Packa i ryggsäck, bag eller plastpåsar?

Det finns en uppsjö av olika väskor för friluftsliv med olika funktioner i alla olika prisklasser. För Spårar- och upptäckarscouter brukar en billigare modell av ryggsäck eller bag fungera fint för läger och övernattningar. Det kan vara bra att ha med en mindre ryggsäck att ha regnkläder och vattenflaska i när man går på utflykter från lägerplatsen. Att packa i plastpåsar är nästan aldrig att föredra. Saker som ligger utanför väskan eller   ryggsäcken försvinner lätt och är inte så praktiskt att bära.

För äventyrare och utmanarscouter kan det vara större idé att satsa på en väska som är skön och praktisk att bära på ryggen. Dessa är lite dyrare men på hajker och läger där man bär på hela sin packning är detta ofta en god investering som är till glädje och nytta i många år.