Bli Scout!

I Ausås scoutkår hittar du både utmaningar och nya kompisar. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

Foto: Magnus Fröderberg

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Ausås scoutkår från vårterminen i åk 1. Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du sedan vara hela livet.

Vad gör vi i scouterna?

Scouting är äventyr och utmaningar! Som scout lär du dig nya saker genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet. När vi inte är på läger eller hajk möts vi oftast en gång i veckan för scoutmöte i scoutstugan på Möllebacken i Ausås. Här lär vi oss elda, använda kniv och yxa, laga mat över öppen eld och en massa andra saker som är bra att kunna när vi väl kommer ut på äventyr utanför scoutgårdens bekvämligheter.

Man måste prova för att veta!

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting, för man måste ju prova för att veta om scoutlivet passar just dig.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Ring oss i scoutstugan så berättar vi mer om scouterna och när din åldersgrupp har möten. Givet vis är du alltid välkommen att testa några gånger innan du bestämmer dig för att bli medlem.

Scoutstugan tel: 0730-877804
(Säkrast vardagar under dagtid)